01.) Az állam feladata és a folyamvölgyi társadalom részletes jellemzése
Csere kialakul
Termelést a templomgazdaságok szervezték, mely az állam és a templom tulajdona
a.) A város nagybirtokai a legjobb földek. Ezeken a közrendű szabadok dolgoztak, akik ezért terményt kaptak
A kisbirtokok (a parcellák) a közrendű szabadoké
b.) Kézművesek: nyersanyagot és élelmiszert a raktárból kaptak és késztermékeiket (szerszámokat, szöveteket) a raktárakba adták le
A termelést, adózást és a közmunkát a közrendű szabadok látják el.
Új szakmák jelentek meg.(pék, cukrász, molnár, mészáros)
(Méz) sört is főztek
A rabszolgák a termelés legalsó szintjén dolgoznak
Az állam feladata
A közösség összefogását a vezető hatalmának növelésével tudták megoldani, ami despotizmushoz, a vezetők korlátlan hatalmához vezetett.
02.) Sumer vallás, tudomány és a Gilgames eposz
Istenekhez kötődtek, több mint 3000 istenük volt. A Mezopotámiai istenvilág jellegét a sumérok alakították ki. Földöntúli világuk zord, isteneik kiszámíthatatlanok, kegyetlenek és követelőzők.
Hitviláguk jellegzetes vonása volt a jóslás.
Középpontban egy zikkurat állt. Úgy tartották, hogy a földi istenség ebben a templomban lakik.
Itt nem csak imádkoztak, itt volt a raktár, műhely és a kereskedők lakhelye is.
A termelést a templomgazdaságok szervezték, mely az állam és a templom tulajdona.
A megtermelt terményt és az elkészített terméket mindenki beadta a raktárba, és a szükséges élelmiszert, szerszámot a raktár adta ki. Újraelosztó gazdaság (redisztribúció).
A palotagazdaságban a gazdaság irányítását, szervezését királyok (kiemelkedő katonai vezetők), vagy a közösségek papi elöljárói (enszi) végezte. Papkirályok voltak. A közösség összefogását a vezető hatalmának növelésével tudták megoldani, ami despotizmushoz, a vezetők korlátlan hatalmához vezetett.
Tudomány:
A sumerek a jövőt elsősorban természeti jelenségek tanulmányozásával akarták megismerni.
Elsősorban a csillagokat fürkészték a toronytemplomokból: a zikkurátokból. Sok ismeret, megfigyelés halmozódott fel, amely serkentően hatott a tudományokra.(csillagászat, matematika).
A sumerok a hatos számrendszert alkalmazták: a kört 360 fokra osztották, 24 óra, 12 hónap, 60 perc. Agyagtáblára írtak. Írásmódjuk: ékírás, jobbról balra írtak. Képírás – szóírás – szótagírás.
Gilgames: Uruk királya (Kr.e.27.században)
Az eposz (nagy terjedelmű elbeszélés) főhőse a szomszédos város (Kis) elleni harcot írja le.
Több változata van. Az egyikben az örök élet keresése is megjelenik.
Több példány fennmaradt, mivel az edubbákban a Gilgames eposzon tanultak írni.
03.) Hammurapi törvénykönyvének jellemzése forrás alapján
Kr.e. a 18. században az Óbabiloni Birodalom legjelentősebb törvényei a Hammurapi Törvénygyűjteményben található. Ez Mezopotámia legismertebb írásos emléke.
Hammurapi (leghíresebb király) Kr.e.1792-1750) nagy hódításokat vitt véghez.
Sumer és akkád előzményekre épült a törvénykönyv. A király jogászai állították össze a kor eseteiből, hogy mintaként szolgálhassanak más ítéletekhez.
„Igazságos ítéletek” gyűjteménye: különböző rétegek eltérő büntetést kaptak.(halálpénz)
Mintául szolgálnak. Célja: a rend, fegyelem és a tulajdonjog biztosítása vasszigort alkalmazva.
A büntetések általában nagyon szigorúak, többségükben halált szabnak ki. Szemet szemért elv él.
Előrelépést jelentett az okozott kár megtérítésének előírása.
Ugyanakkor fejlett jogéletre következtethetünk: van bizonyítás, vádló, tanú.
A család az apa fennhatósága alatt állt, külön védelemben részesült a gyerekeivel szemben: patriarchális.
A kor gazdálkodására jellemzi, hogy a rabszolga, vagy az adós is eladható.
Hammurapi ítéletei elsősorban a tulajdonvédelemmel foglalkozott.
A hivatalnok a papság
A munkavégzők:
Fekete bazaltra vésték a 282 paragrafust, egy része elmosódott. – Louvre-ban van.
Jogvita esetén PER van bíróság előtt.
Van vádló és védelem.
Tettenérésnél: leleplezik az elkövetőt.
Bizonyításnál: vádat tárgyalnak, bizonyítanak.
Tanú: a perben állításokat igazoló, vagy cáfoló személy.
A büntetés célja:
1.) Életvédelem
2.) Vagyonvédelem
Büntetés módszerei:
1.) megtorlás
2.) kártalanítás
3.) szemet-szemért
Végrehajtás célja: Elrettentés, eszközei:
Törvények születése:
Törvénygyűjtemény jellemzője:
Törvények születését befolyásolják:
04.) Az egyiptomi vallás, tudomány és mindennapok: vallás jellemzői, istenek, piramisépítészet kialakulása, jellemzése (Dzsószertől a gízai piramisokig).
Hitvilágukat istenek és egyéb mitikus lények százai népesítették be. Hatalmas a túlvilághit.
Sokistenhívők: politeizmus volt: ahol istenek és mítikus lények vannak.
Az állam kialakulásakor az egyesülő területek magukkal hozták kultikus lényeiket. Az istencsoportok összeolvadnak, ezt vallási szinkretizmusnak nevezzük.
Az egyiptomiak szerint a túlvilág csak akkor biztosított, ha a test is megmarad.
Főistenüket, a napistent több néven is nevezték: Ré, Amon, Aton.
Túlvilághit:
05.) Mit tud a mezopotámiai, az egyiptomi írásról és a rosette-i kőről és a hangjelölő írásról
Mezopotámiában az államkialakulásával egy időben fejlődött ki az ékírás.
Az irányításhoz, a nyilvántartáshoz nélkülözhetetlen volt az írás.
A sumerek Kr.e. a 4. évezred végén már ismerték az írást.
Kezdetben
A sumerek írását átvették az akkádok, de a jeleket a saját nyelvükre alkalmazták. Így az ábrák és azok jelentése elvált egymástól.
Később az írás egyszerűsödött:
Az államhatalomnak sok írástudóra volt szüksége, ezért iskolákat állítottak fel: ezeket „tábla házának” (edubba) nevezték. A gyakorlás kedvéért hosszú szövegeket másoltak le.(pl.Gilgames történet)
Egyiptomban az írás Kr.e.2900-tól 100-ig jelentősen átalakult.
Később az óbirodalom idején alakultak ki:
Rosette-i kő. A sötét gránittömbre a Kr.e. 2. században vésték ugyanazt a szöveget hieroglif, démotikus és görög írással. Mivel a görög nyelv ismert volt, segítséget nyújtott a másik két írás megértéséhez. A kiindulópontot a szövegben szereplő uralkodók nevei jelentették. A leletet a 18. század végén
Napóleon egyiptomi hadjárata során találták. E kő segítségével fejtette meg az egyiptomi hieroglifákat 1822-ben a francia Champollion.
A hangjelölő írás volt a föníciai kereskedővárosok legmaradandóbb alkotása.
Kr.e. a 19. században már voltak próbálkozások az ábécé létrehozására. Ugaritból ékírásos ábécé került elő, mely Kr.e.1350 körül keletkezhetett. Végül Kr.e. 1100 táján Bübloszban dolgozták ki a 22 vonalas jelből álló írást, amely magánhangzókat nem jelölt.
Később ez lett az alapja a héber és az arab írásnak. A görögök a magánhangzók hozzáadásával továbbfejlesztették a találmányt és az így kialakult jelrendszer lett az alapja a mai ábécénknek is.
A föníciaiaknak nagy szükségük volt az egymástól távol álló városokban az egységes lejegyzésre, az adatok rögzítésére, hogy a hosszú hajóutak alatt az adatok maradandósága biztosítva legyen. A különböző népek között egységes jelrendszerre volt szükség. Ez az egységesség előnyt jelentett a korábbi írásokkal szemben.
A hettiták írását és nyelvét a 20. század első felében fejtették meg az egykori fővárosuk, Hattusas romjai között talált könyvtár kiégett agyagtáblái segítségével.
06.) Aton - reform (állatkultusztól a reform bukásáig) – Királyok – völgye és a Tutanhamon lelet
IV. Amenhotep fáraó – Kr.e. 14. század
Tutanhamon
Templomépítészetnél:
Az Újbirodalom időszakában már nem piramisokban temetkeztek a fáraók, hanem sziklasírban.
Az Aton - reform bukásának az oka, hogy nincs túlvilághite. Erről nem beszélnek.
Az egyiptomiaknak hatalmas a túlvilághitük.
Istenvilágukban az egykori totemizmus jegyeit is fellelhetjük. Számos állatistennel találkozhatunk, másrészt isteneiket sokszor az emberi alakkal és stilizált állatfejjel.(oroszlán, sólyom,krokodil, víziló stb.) ábrázolták.
Az emberek azt hitték, hogy a fáraó sírhelye a túlvilágon is hirdeti hatalmát. Úgy gondolták, hogy ha megépítik a sírhelyet, úgy biztosítva lesz az ő túlvilági életük is.
Az Aton - reformmal isteneik helyett csak az Aton napisten maradt volna. Ez a reform bukásának oka is.
07.) Fönícia kultúrája: találmányai és írása
A föníciaiak, mint hajós nép a tenger fuvarosaivá váltak. Sorra alapították kereskedelmi telepeiket Ciprustól Gibraltárig. Hérodotosz görög történetíró egyes városokban kialakult néma kereskedelemről írt. A hajósok, ha megérkeztek, áruikat sorba kirakták a tengerpartra. Hajóikra szálltak és füstöt eregettek. A bennszülöttek az áruk értéke gyanánt aranyat raktak ki, majd visszavonultak. Ha a hajósok meg voltak elégedve az értékkel, akkor felvették az aranyat. Ha nem voltak megelégedve, vissza mentek a hajóra és vártak és ez így folytatódott, míg meg nem elégedett mindkét fél.
Ugyancsak Hérodotosz írta, hogy a föníciaiak a Vörös-tengertől kiindulva a déli tengerbe hajóztak. Amikor az ősz beállt, kikötöttek és bevetették a földet otthonaikban, megvárták az aratást és utána továbbhajóztak.
A közvetlen termékcserét a gazdasági fejlődés háttérbe szorította, mert az árumennyiség nőtt.
Különböző „pénzpótló” értékek léptek be. Ilyen volt az értékkel bíró tárgyak: pl. nemesfém, festék, kagyló stb. A nemesfém eleinte nyers rudakban terjedt, értéke a nemesfém tartalmától függött.
A kínai bronzérmék után a mai értelemben vett pénzt ismereteink szerint először a kis-ázsiai Lűdiában vertek Kr.e. 7. században.
Az érmék kedvezőbbek voltak a nyers fémnél, mivel kibocsátójuk szavatolta nemesfémtartalmukat és súlyukat. A pénz használatának elterjedése a föníciaiakhoz, majd a perzsákhoz (dareikosz) kötődik
A későbbiek során szinte minden állam élt a pénzkibocsátás lehetőségével.
A föníciai kereskedővárosok legmaradandóbb alkotása a hangjelölő írás volt.
Kr.e. a 19. században már voltak próbálkozások az ábécé létrehozására. Ugaritból ékírásos ábécé került elő, melyKr.e.1350 körül keletkezhetett. Végül Kr.e. 1100 táján Bübloszban dolgozták ki a 22 vonalas jelből álló írást, amely magánhangzókat nem jelölt.
Később ez lett az alapja a héber és az arab írásnak. A görögök a magánhangzók hozzáadásával továbbfejlesztették a találmányt és az így kialakult jelrendszer lett az alapja a mai ábécénknek is.
A föníciaiaknak nagy szükségük volt az egymástól távol álló városokban az egységes lejegyzésre, az adatok rögzítésére, hogy a hosszú hajóutak alatt az adatok maradandósága biztosítva legyen
A különböző népek között egységes jelrendszerre volt szükség. Ez az egységesség előnyt jelentett a korábbi írásokkal szemben.
A hettiták írását és nyelvét a 20. század első felében megfejtették az egykori fővárosuk, Hattusas romjai között talált könyvtár kiégett agyagtáblái segítségével.
08.) A zsidó nép és királyság (ok) története
Mózes csapat: Jahve kultusz
Saul (Kr.e.1012 – 1004)
Dávid (Kr.e.1004-965) létrehozta az államot:
Salamon (bölcs) (Kr.e.965-925) Erős kezű uralkodó.
Izrael - északi rész, nagyobb
Júda - déli rész, kisebb
09.) Asszírok
Kr. e. 1600 körül a Kis-Ázsiában élő hettiták legyőzték az Óbabiloni Birodalmat (vasfegyverekkel).
Kr.e. 1600 és 1000 között hatalmi űr volt Mezopotámiában.
Dél- Mezopotámiát a hettiták nem kebelezték be birodalmukba, csak kirabolták és feldúlták.
Központjuk Babilon lett. Kr. e. XII. századig birtokolták a térséget. A hanyatlás kora volt.
ASSZÍRIA. Észak-Mezopotámiában, a Tigris és az Eufrátesz között, a Tigris középső folyása mentén terül el. Két jelentős városa: Assur és Ninive. Fővárosuk is. Eleinte Assur.
Asszíria Assur városáról kapta a nevét. (Rajta keresztül pedig Assur istenről.)
Sok istenük volt: politeisták. (pl.: Assur isten) Kr.e. 2000-től itt éltek.
Itt a hegyeknél van elég csapadék, nem kell a folyót használni:
ÚJASSZÍR KOR Kr.e.10.század – 612.
Kr. e. 11. században haderőreform: Assur katonai vállalkozásokkal akarja pótolni a kieső jövedelmet
A hódítás és zsákmányszerzés az ország fő bevételi forrásává vált.
Az állandó hadjáratok a társadalom szerkezetét átalakították: katonai jellegűvé tették.
Az állam élén a nagyhatalmú király állt, a katonai vezető rétegre támaszkodott.
Az asszírok erejét:
v a vasfegyverekkel fölszerelt, harcedzett katonatömegek jelentették
v a lovasságot is bevetették és ostromgépeket is.
Az asszír parasztok harcosokká váltak, helyettük munkaerőről kellett gondoskodni.
A háborúk célja: az emberek elhurcolása: családok deportálása (kitelepítése) Asszíriába.
Agresszív, kegyetlen nép lett, katonaállam:
Nem kereskednek, új fővárosuk: Ninive.
Az asszír terjeszkedés fénykora: Kr.e. 8. század:
v elpusztítja Izraelt
v Júdát adófizetővé teszi
v egyiptomi további hadjárata
v az egész termékeny félhold uralma alá kerül
v Ninive (Maszur): könyvtár létrehozása
v halálakor megosztja fiai között az uralmat, harcolnak.
A (perzsa) Médek és a Káldok szövetséget kötnek az asszírok ellen: legyőzik őket Ninivében (612)
Az Asszír Birodalom helyén alakul az Újbabiloni Birodalom Kr.e. 626-539
010.) Az Újbabiloni Birodalom és kultúrája
A hódító asszír uralom megkeverte a térség lakosságát. Sorozatos felkelések voltak a kegyetlen uralom ellen. Kr.e. a 7. század második felében az Irán felől érkező médek támadása, és a Babilonban kirobbant lázadás együttesen az Asszír Birodalom összeroppanásához vezetett.
A megrendült Asszíria elleni felkelés élére az országban élő arámiai (=káldok) törzs vezetője állt. A támadás előtt szövetséget kötött a médekkel, elpusztította Ninivét (612), és az egykori babiloni királyok örökösének nyilvánította magát. Ő II. Nabúkudurri - uszur, a bibliai Nabukodonozor (626-562). Az Asszír Birodalom helyén kialakult az Újbabiloni Birodalom. (Kr.e.626-539). Fővárosa Babilon lett, itt hatalmas metropoliszt teremtettek. A palota óriási volt.
A sémi nyelvcsaládhoz tartozó arámiak a Kr.e. 13. századtól települtek be Mezopotámiába. Egyre jelentősebbé váltak: ők bonyolították le a térség kereskedelmét.
A győztesek felosztották az országot: a médek Észak-Mezopotámiát kapták meg, Babilónia Közép- és Dél-Mezopotámiát és a Földközi - tenger felé eső területet.
Nabukodonozor elfoglalta Föníciát, majd Palesztinát. Innen hurcolták el a zsidó lakosság egy részét. A babiloniak az asszírok módszerét követték (babiloni fogság), a legyőzött területről a lakosság egy részét elhurcolták dolgozni, a kincseiket elvitték, a várost lerombolták.
Rövid időre Babilon ismét régi fényében tündökölt. A gazdasági fellendülés a tudományok és a művészetek felvirágozását eredményezte. A bábeli torony, az óriási zikkurat. Marduk templománál a szentély közepén, egymáson lévő 8 zömök toronynál külső lépcsők voltak. Főkapujuk az Istár kapu, a világ hét csodájának egyike volt a függőkert.
Az Újbabiloni Birodalomban a papságnak vezető szerepe volt.
A birodalom terjeszkedése hamar kifulladt. Egyiptomot már nem tudta meghódítani.
Kr.e.539-ben a babiloni uralkodót a perzsák taszították le trónjáról. A perzsák más elvek szerint kormányoztak, nem pusztították el Babilont, sőt a népét sem bántalmazták.
011.) Hinduizmus és a kasztrendszer
A Brahmanizmus = Hinduizmus
Eredete ismeretlen.
Tanítása szerint: Kr.e.5092-ben kezdődött a világ és ez a vallás kezdete is. Ez időszámításuk kezdete. Minden ember ezt a vallást vallotta a világ kezdetén. A világot megváltoztathatatlannak tartja. Minden lény örök törvények szerint létezik és a törvényeket nem hághatja át. (egyike: a kasztrendszer)
Cél: hogy mindenki ezt a vallást vallja. Változás lehetősége csak a halál után következik be.
Fogadd el a sorsodat, mivel a lélek mindig más lényben születik újjá.
A lélekvándorlás (reinkarnáció) szerint az újjászületés formája az előző élet minőségétől függ. Attól, hogy valaki mennyire élt kasztja előírásai szerint.
A Brahmanizmus és a kasztrendszer kapcsolata a lélekvándorlásban van.
Lehet magasabb, illetve alacsonyabb kasztba újjászületni, vagy akár állat alakjába.
Sokistenhit (politeizmus) jellemzi.
Három főistenük az örök világrendet, a teremtés és a pusztulás körforgását fejezi ki.
Főistenük:
1.) Brahma - a teremtő
2.) Visnu - a megtartó (Krisna, Ráma)
3.) Siva - a pusztító
Védák könyve (szent könyv) Himnuszgyűjtemény, Kr.e. 9. században született.
Az indus – völgyi civilizáció létrehozói a sötét bőrű dravidák lehettek. Virágkoruk Kr.e.2300-1700 Kr.e.1500 táján az iráni medence irányából harcias fehér bőrű árja törzsek törtek rájuk. A dravidákat az árják pusztítják el. Keveredésük a dravida lakossággal hosszú időszak alatt történt meg.
A hódítók és a meghódítottak együttélésesajátos társadalmat hozott létre.
A társadalomban betöltött szerepük alapján kialakult 4 fő csoport (árják): varnára (bőrszín) oszlott:
1.) Brahmanák: (papok) szertartások lebonyolítása, szent könyvek tanulmányozása, oktatása. (Védák)
2.) Ksatriják: (harcosok, közülük kerülnek ki a királyok) alattvalók védelme, áldozatok bemutatása, szent könyvek tanulmányozása
3.) Vaijsák: (dolgozók) gazdálkodás, kereskedés, áldozatok bemutatása,
4.) Sudrák: (szolgák) a felsőbb kasztok szolgálata
5.) Páriák: Az ötödik csoport: vallási alapon érinthetetlen, tisztátalan őslakosság, akik életkioltók: pl. mészáros, bőrkészítő, stb.
Néhány évszázad alatt (Kr.u.1.sz-ra) ez a rendszer merevvé vált. (A kasztból nem kerülhettek ki, nem kerülhettek át másik kasztba az emberek: vallási, hatalmi ok miatt.)
A varnákat az európaiak kasztoknak, a varnarendszert kasztrendszernek nevezik. casta=tiszta
012.) Buddhizmus
Az ókori Indiában két jelentős vallás alakult ki: a buddhizmus és a brahmanizmus.
Buddhizmus
013.) Univerzizmus, a taoizmus és a konfucianizmus
Az univerzizmus szerint az ég, a föld és az ember az egységes mindenség három alkotórésze, amelyek kölcsönhatásban állnak egymással és törvény szabályozza őket.
Két őserő létezik: a yang és a yin. Ezektől származik minden. Ezek a dolgok szüntelen változásának okai. Minden összefügg. Ezek adják a jó és rossz egyensúlyát.
A yang a férfi: aktív, nemző, teremtő. A yin a női: passzív, befogadó, odaadó.
A kettő egymás párja, kiegészítője, ezért nem ellentétek. Ez a két őserő (szellem és az anyag, az ég és a föld, a mozgás és a nyugalom stb) állandó váltakozásában nyilvánul meg.
Ez a világ működésének két alapelve, amelyet a tai csi jellel szimbolizálnak. Ez az „őskezdet” szimbóluma:
Ezt az állapotot egy másik előzi meg: a wui csi, azaz a „kezdet nélküli”, amelyben minden egységben van. Ez a teremtés előtti állapot.
A kínai vallások azt tanítják, hogy az ősöket (elődöket) tisztelni kell.
A kínai hitvilágot a Csou - korszakban foglalták rendszerbe. E szerint az égi és a földi világ megfeleltethető egymásnak. Ahogy az égen a Sarkcsillag a legfényesebb, úgy a földön a császár.
Országukat Mennyei Birodalomnak nevezték, melynek ura a császár egyben főpap. A világ az öröktörvény, a Tao szerint működik. Rendje fölött külön császári hivatal, a „szertartások hivatala” őrködött.
Tao: eredetileg „út”-at jelent. (Csillagok útját v. bölcs utat, v. törvényt stb.)
Kínában Kr.e. 6. században két elvont vallási rendszer alakult ki:
Szükségesnek tartja:
Azt tanítja, hogy:
Dalok könyve
014.) Indiai és kínai kultúra emlékei: dravida kultúra, 10-es számrendszer, Nagy fal, jóga, agyaghadsereg, puskapor, iránytű, papír, selyem, stb
India legősibb műveltsége az Indus folyó völgyében alakult ki. A kevés forrás miatt az Indus-völgyi kultúráról keveset tudunk. Írásuk ismeretlen, megfejtetlen. Pecsételő kövek maradtak fenn: tulajdon megjelölésre. Városi kultúra volt. Kr.e.3. évezred elején alakult ki, Kr.e. 2300-1700 között élte virágkorát. Létrehozói India sötét bőrű őslakói, a dravidák lehettek.
Gazdaságuk alapja az öntözéses földművelés volt a monszun éghajlat alatt (az évnek csak egy ideje csapadékos). Dekkán fennsík nagy része dzsungel, nem lehet termelni. Gyémánt itt található.
Eszközeik elsősorban bronzból készültek.
Terményeik: gyapot, rizs, fűszernövények (bors, kurkuma)
Kőből és égetett téglából épített városok közül kiemelkedett Mohendzsodáro (8000) és Harappa (6000).
Az utcák derékszögben keresztezték egymást (sakktábla). A házakba vizet vezettek, és csatornákon vezették el a szennyvizet.
Az Indus-völgyi kultúra virágzásának a Kr.e. 18. században vége szakadt. Kr.e.1500 táján az Iráni medence irányából harcias árja törzsek törtek előre. Keveredésük a dravida őslakossággal hosszú időszak alatt történt meg.
Az Indiai tudományok:
Kína ősi időktől fogva lakott hely volt. A neolitikus (újkőkori) kultúrákból a Kr.e.3.évezred közepén alakultak ki az első államok a Huang-he mentén. A Huang-he menti királyságokban már ismerték a fehér porcelán készítését, és a selyemhernyó tenyésztésének kezdete is erre az időszakra esik. A porcelán és a selyem Kína fontos kiviteli cikkei maradtak egész történelme során. A karavánok végcélja elsősorban India és Mezopotámia volt.
Nagyon korán, már a Sang – Jin - korban kialakult a kínai képírás (Kr.e.16.sz), talán a jósló csontok üzeneteinek lejegyzésére. A jelek később egyszerűsödtek, de a szóírásnál nem jutott tovább. A kínai nyelv egyszótagú szavakból áll, így a hanglejtésnek nagyon nagy a szerepe.
Csin Si Huang-ti (Kr.e.221-210), az első császár a szétesett államot újjászervezte, megszilárdította a központi hatalmat, szigorú törvényeket hozott, s ezzel belső rendet teremtett. A külső támadások ellen megerősítette a hadsereget. A hunok támadásai védelmére az északi határ mentén falat emeltetett, melyet őrtornyokkal, bástyákkal is megerősített. A Nagy Fal a kínai civilizáció legismertebb alkotása. Nem egyszerre készült, az évszázadok során több védelmi vonal épült ki a Kr.u. 15. századig. A több ezer km. hosszú falat foglyok ezrei és közrendű szabadok építették.
A császár hatalmát jól jelképezi a nemrég feltárt síremléke. Hamvait egy egész hadsereg (kb.8000) agyagkatona őrzi. Az agyaghadsereg feltehetően az egykori emberáldozatok szokásának emléke.
A teljes fegyverzetben harcra kész agyaghadsereg a kultúrtörténet, a hadtörténet számára rendkívül gazdag forrás.
A kínai kultúra nagyban gazdagította történelmünket. Tőlük származik a 10-es számrendszer.
Kevés olyan nyelv van, mint a magyar és a kínai, ahol a tíz fölötti számok esetén az első szótag vagy szótagok a tízesek, és a további szótagok az egyesek értékét fejezi ki.
Kínában találták még fel az iránytűt, a papírt, cserepet, teát, a puskaport. Az utóbbit tűzijáték készítése kapcsán fedezték fel. A gyógyászat terén is volt felfedezésük: akupunktúra.
Az első kínai állam határai a Kínai Nagyfalon belül voltak. Csin Si Huang-ti idején minden irányban terjeszkedett az ország. A Han - dinasztia India felé növelte határait (Korea, É-Vietnam).
Kína a Han - kor derekán élte virágkorát. Jelentősen fejlődött a mezőgazdaság (öntözés, eke), és a vasolvasztással a kézműipar. Nagy városok jöttek létre. A Selyemúton megélénkült a kereskedelem. A porcelán és a selyem áruér indiai üveg, ló, teve, rabszolga, arany és ezüst érkezett az országba.
A külkereskedelemmel a technológiák is tovább terjedtek, a kínai ipar újításai más országokban is.